Fil Spektor tokom suđenja za ubistvo
Američki muzički producent Fil Spektor preminuo je u 81. godini u zatvoru u kojem je služio kaznu zbog ubistva.
Spektor, koji je promenio pop muziku produkcijskom tehnikom „zvučni zid", radio je sa zvezdama kao što su Bitlsi i Ajk i Tina Tarner.
On je 2009. osuđen za ubistvo holivudske glumice Lane Klarkson koje je počinio 2003.
Vest o Spektoroj smrti potvrdila je Uprava za zatvorske kazne Kalifornije.
„Zatvorenik Filip Spektor proglašen je mrtvim u subotu 16. januara, u 18.35 po lokalnom vremenu u bolnici van zatvora", navodi se u saopštenju.
„Zvaničnik uzrok smrti utvrdiće mrtvozornik kancelarije šerifa okruga San Hoakin".
Spektor je producirao 20 velikih svetskih muzičkih hitova u periodu od 1961. do 1965, navela je novinska agencije AFP.
Njegov produkcijski metod uticao je na brojne poznate muzičare i grupe, a među njima su i Bič Bojs i Brus Springstin.
Spektorovu karijeru obeležili su brojni problemi sa zavisnošću od droge i alkohola.
U februaru 2003, glumica Lana Klarkson pronađena je mrtva u kući u mestu Alhambra u Kaliforniji.
Imala je ranu od metka u glavi.
Spektor je tvrdio da je do pucnjave došlo kada je Klarkson „poljubila pištolj", ali su tokom suđenja četiri žene svedočile da im je producent pretio pištoljem u više navrata kada su odbile njegove nasrtaje.
Čuveni producent je 2009. osuđen na 19 godina zatvora za ubistvo bez predumišljaja.
„Zvučni zid"
Harvi Filip Spektor rođen je 26. decembra 1939. godine u imigrantskoj jevrejskoj porodici u njujorškom kvartu Bronks.
Njegov otac, poreklom Rus, izvršio je samoubistvo kada je Fil imao devet godina, a majka je odlučila da se presele u Los Anđeles.
Naučio je da svira gitaru dok je bio u srednjoj školi, a kada je završio školu, osnovao je grupu The Teddy Bears.
Njihova pesma To Know Him Is to Love Him iz 1958. bila je hit i došla na vrh mnogih top lista, a komponovao ju je Spektor na osnovu natpisa na očevom nadgrobnom spomeniku.
Počeo je da sarađuje sa poznatim duom tekstopisaca Liberom i Stolerom, a do 1961. postao je milioner pošto je producirao niz pesama koje su postale hitovi.
Karijera mu je krenula još većom uzlaznom putanjom kada je osnovao sopstvenu produkcijsku kompaniju sa izvršnim direktorom Lesterom Silom i počeo da sarađuje sa ženskom grupom Crystals.
Sa njima je producirao niz hitova, među kojima su He's a Rebel, Da Doo Ron Ron i Then He Kissed Me - kao i Be My Baby i Baby I Love You grupe The Ronettes.
Njegova muzička tehnika bila je mešanje zvuka velikog broja instrumenata - gudačkih, duvačkih i mesinganih, čestim presnimavenjem numera jedne preko druge da bi stvorio bogati „zvučni zid", koji je Spektor nazvao „vagnerovskim pristupom rokenrolu".
Za hit grupe Righteous Brothers iz 1964. godine You've Lost That Lovin' Feelin' koristio je četiri gitare, tri klavira, tri basa i više truba, trombona i saksofona pre nego što je dodao vokale.
To se smatralo izuzetnim postignućem s obzirom na osnovne magnetofona s tri trake koji su bili dostupni u to vreme.
Ipak, uprkos uspehu, Spektoru je posao bio dosadan.
Spektro s Džordžom Harisonom
Povukao se iz javnosti 1967. godine, a onda opet pojavio kada se oženio sa pevačicom grupe The Ronettes Roni Benet.
Bio mu je to drugi brak, pošto se razveo od prve supruge pevačice Anite Merar.
A 1969. prvi put se pojavio na filmu - igrao je trgovca droge u ostvarenju Goli u Sedlu.
Počele su tada da se pojavljuju glasine da njegovo ponašanje postaje problematično, a optužen je za psihičko zlostavljanje supruge Benet.
Tih godina je počeo da nosi i pušku.
Godine 1970. otišao je u Englesku na nagovor menadžera Bitlsa, Alena Klajna, gde je producirao hit singl Džona Lenona Johna Lennona Instant Karma.
Potom je zamoljen da se pozabavi serijom pesama Get Back koje su Bitlsi snimili tokom perioda 1968-70, među kojima je i nastup na krovu zgrade Epla u centru Londona u januaru 1969.
Povlačenje iz javnosti
Ubrzo pošto je osnovao novu izdavačku kuću zajednom sa kompanijom Varner Bros, Spektor je umalo ustradao kada je 31. marta 1974. godine izbačen kroz prozor šoferšajbnu automobila, zadobivši ozbiljne povrede glave.
Posle nesreće se ponovo povukao iz javnosti.
Povlačio se iz javnosti
Prošle su tri godine pre nego što se ponovo pojavio, producirajući album Leonarda Koena Death of a Ladies Man.
Koenove obožavaoce naljutio je gusti orkestarski zvuk, za razliku od uobičajenog oštrog stila pevača, pa je čak i on album opisao kao „groteskni".
Njegov sledeći projekat uspeo je da uznemiri još jednu grupu obožavalaca, kada je za Ramonse producirao album End of the Century.
Odstupanje od njihovog uobičajenog ogoljenog pank zvuka naišlo je na mešovite kritike, ali to je postao najprodavaniji album benda.
Spektor se praktično povukao sa muzičke scene tokom 1980-ih i 1990-ih.
Kratko se pojavio, izazivajući kontroverzu, kada je na dodeli nagrada optužio članice grupe Spice Girls da su „antihristi".